5 redenen om elektrisch te rijden

Van eenmansvisies naar wereldwijde massaproductie: elektrische auto's hebben de afgelopen decennia een flinke weg afgelegd en nu hun plaats opgeëist in een auto-industrie die met de dag stoffiger dreigde te worden. De weerstand tegen verandering is groot, zeker als er ineens zoveel nieuws op de markt verschijnt. Maar de stap is gezet – en met succes! Elektrisch rijden is geaccepteerd en niet meer te stuiten. Overvolle steden en hun inwoners vragen om nieuwe vormen van vervoer. Nieuwe én oude autofabrikanten komen met het schone antwoord. Of u aan uw eerste auto toe bent of een vervanging voor uw huidige wagen zoekt: hier zijn vijf goede redenen om vandaag nog elektrisch te gaan rijden.

1. Het is goedkoper

Dit hoort uw portemonnee graag: EV's ‘tanken’ aanzienlijk goedkoper dan hun traditionele tegenhangers (benzine/diesel). Elektrische auto's (volledig elektrisch en hybride) besparen per jaar tot meer dan 75% van het normale benzineverbruik en komen bovendien wereldwijd in aanmerking voor een breed scala aan overheidssubsidies en andere fiscale voordelen. Kijk hier voor een overzicht van alle voordelen waar u in Nederland van kunt profiteren.

2. Het is zelfvoorzienend

Als u elektrisch rijdt, hoeft u zich niet druk te maken over bijtanken en het vinden van een benzinestation. In plaats daarvan geniet u van de dag, terwijl uw elektrische auto gemakkelijk aan een laadpaal wordt opgeladen, thuis, op het werk of onderweg. Nu zonnepanelen ook voor particulieren steeds bereikbaarder worden, kunnen we zelfs onze eigen elektriciteit opwekken. Zo wordt het laden op de langere termijn nóg voordeliger.

3. Het is schoon

Veruit heb belangrijkste voordeel: elektrisch rijden produceert geen schadelijke fijnstoffen en minder CO2. Natuurlijk leidt het opwekken van elektriciteit nog steeds tot CO2-uitstoot. Maar een recent onderzoek van de Amerikaanse Union of Concerned Scientists heeft aangetoond dat ongeacht waar u uw elektrische auto oplaadt, zelfs als het in een regio is waar relatief veel ’vieze’ energie zoals kolen wordt verbruikt, de uitstoot van een EV nog steeds significant lager is dan die van een benzine- of dieselauto. Daar komt nog bij dat elektriciteitsnetwerken steeds meer stroom leveren die afkomstig is van alternatieve bronnen, zoals zonnepanelen en windmolens. Het laden van elektrische voertuigen wordt daardoor nog schoner. In veel Europese landen, waaronder Nederland, worden elektrische auto's zowel thuis als in het openbaar al met groene elektriciteit opgeladen.

4. Het is simpel

Het geheim achter het gemak: de eenvoud. Ondanks hun geavanceerde technologie, zijn elektrische auto's verrassend eenvoudig te onderhouden. De afwezigheid van een benzine- of dieselmotor betekent dat er minder bewegende onderdelen zijn. De onderhoudskosten zijn daardoor veel lager en er hoeft nooit olie vervangen te worden. De remblokken hebben wel periodieke onderhoud nodig, maar dankzij de recuperatieremmen lang niet zoveel als bij conventionele auto's. De directe torsie, de verbeterde range en het volledig geluidloos rijden maken het tot een waar plezier om met een elektrische auto de weg op te gaan.

5. Het is duurzaam

Even een geruststelling: vooroordelen als “Elektrische auto's hebben een kleine range en het duurt lang om ze op te laden" zijn niet terecht. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat het opladen bijna altijd thuis gebeurt, tijdens een goede nachtrust of op het werk onder kantooruren. Bovendien is de actieradius van een elektrische auto in Nederland meer dan genoeg voor de dagelijkse afstand thuis-werk. Meer dan 80% van de inwoners van de EU rijdt gemiddeld minder dan 65 kilometer per dag. Dat betekent dat voor hen elke elektrische auto toereikend is. Met batterijen met meer capaciteit, meer laadpunten en snelladers zullen elektrische auto's met een kortere laadbeurt nog langere afstanden af kunnen leggen.

Smart Charging

Smart Charging is de verzamelnaam voor de intelligente functionaliteiten en protocollen in EV-Box laadpalen die de laadinfrastructuur optimaliseren, door efficiënt en flexibel met het beschikbaar energievermogen om te gaan. Deze functionaliteiten zijn uiterst geschikt voor bedrijven, aanbieders van parkeerfaciliteiten en gemeenten die meerdere laadpunten (op een of meer locaties) beheren. Met Smart Charging bespaart u op onnodige beheer- en verbruikskosten. Afhankelijk van uw abonnement, heeft u toegang tot Smart Charging diensten als Load Balancing, Peak Shaving en Hub / Satellite

Load Balancing distribueert optimaal de beschikbare capaciteit

Gebruik Load Balancing om de beschikbare capaciteit gelijkmatig te verdelen over alle stations die in gebruik zijn. Deze dienst garandeert dat alle auto’s op uw locatie optimaal kunnen laden, binnen de capaciteit van uw laadstations.


Peak Shaving voorkomt overbelasting van uw laadstations

Met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximum capaciteit instellen. Zo bent u er zeker van dat u de maximum stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening niet zult overschrijden, zelfs niet tijdens piekuren.


Hub / Satellite voor een kostenefficiënte exploitatie

De Hub / Satellite configuratie koppelt een aantal laadstations op één locatie aan elkaar door middel van een enkel modem en een BackOffice abonnement. U kunt tot 20 laadstations in een BackOffice abonnement onderbrengen, terwijl u slechts voor één modem en één abonnement betaalt.

7 Veelgestelde vragen over EV laden

Elektrisch laden is zo eenvoudig als wat. U sluit de kabel aan, scant uw laadpas (tegen betaling of gratis) en uw auto begint met laden. Simpel.
Maar voordat u zich naar de eerstvolgende laadpaal snelt, is het goed om iets meer te weten over de beschikbaarheid en toegankelijkheid van laadpalen in het algemeen. Met behulp van deze veelgestelde vragen over EV laden zijn zowel nieuwe als huidige bestuurders van elektrische auto’s klaar om te laden.
THUIS in een privé-garage, op een privé-oprijlaan of -parkeerplaats of bij een toegewezen of gedeelde parkeerplaats (gebruikelijk bij appartementen).
OP HET WERK bij de parkeerplaats van uw kantoorpand, gereserveerd of (semi)openbaar toegankelijk.
IN HET OPENBAAR op straat, langs de snelweg of bij publieke parkeerfaciliteiten, zoals winkelcentra, restaurants, hotels en ziekenhuizen. Of u toegang heeft tot alle openbare laadpunten, hangt af van of uw laadpas is geactiveerd voor ‘interoperabiliteit’. Met een interoperabele laadpas kunt u terecht bij verschillende laadpaal-providers.

De tijdsduur is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals de status van de batterij, het vermogen van de batterij en het vermogen en de instellingen van het laadstation. Plug-in hybrides hebben 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Volledig elektrische auto’s moeten 4 tot 8 uur laden.

Auto’s staan gemiddeld zo’n zo’n 14 uur thuis en 8 uur op het werk. Als u zowel thuis als op het werk toegang tot een laadstation heeft, is er alle tijd om uw auto tot 100% op te laden.

REGULIER STOPCONTACT: Wees gewaarschuwd als u uw elektrische auto aan een gewoon stopcontact oplaadt. U heeft dan een speciale laadkabel nodig, die kortsluiting en oververhitting voorkomt. Tevens moet het stopcontact zich dan vlak bij uw auto bevinden. Maak nooit gebruik van een verlengsnoer.

LAADPAAL: Dit is de meest aanbevolen laadmethode. Hij is veilig en verantwoord en u maakt efficiënt gebruik van het vermogen van uw auto en uw energiebron (thuis of bij een kantoorpand). Een laadstation laadt tot 8 keer sneller dan een regulier stopcontact. Dat betekent dat alle elektrische auto's tussen 1-4 uur volledig opgeladen kunnen worden.

Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende batterijvermogens en hun laadtijd.

Capaciteit 230V 400V Laadtijd (20kW) 1-fase Laadtijd (20kW) 3-fase

13A       3.0 kW      9.0 kW        6 3/4 uur       2 1/4 uur

16A      3.7 kW      11.0 kW       5 3/4 uur       1 3/4 uur

20A      4.6 kW      13.8 kW       4 1/2 uur       1 3/4 uur

32A      7.4 kW       22.0 kW      2 3/4 uur      1 uur

63A      14.5 kW     43.5 kW      1 1/2 uur        3/4 uur


Hoe lang het laden precies duurt, hangt samen met het land waar u zich bevindt, de status en het vermogen van uw batterij, de buitentemperatuur, het eigen gewicht van uw auto, de laadaccessoires die u gebruikt en uw persoonlijke rijstijl.

Als de helft van de totale laadtijd verstreken is, zal de batterij al voor 80% geladen zijn. De laatste 20% van de batterij wordt geladen via zogeheten ’trickle charging’ of ’drip charging’. Deze methode waarborgt de kwaliteit van de batterij en zorgt ervoor dat hij zo lang mogelijk meegaat.

SNELLAADSTATIONS: Snellaadstations zijn meestal te vinden buiten de steden en langs de snelwegen. Door de relatief hoge kosten van hardware en installatiebenodigdheden, zijn zulke laadstations vrijwel uitsluitend aangekocht en geïnstalleerd op verzoek van gemeenten en overheden. Hoewel een snellaadstation razendsnel oplaadt (20-30 minuten), kan het een EV tot slechts 80% opladen.

Elektrische auto's zijn gegarandeerd vele malen goedkoper te ‘tanken’ dan hun traditionele tegenhangers met een benzine- of dieselmotor. Omdat elk land en elke gemeente werkt met eigen energieregelingen, energiekosten en fiscale voordelen, adviseren wij u altijd de website van uw gemeente te raadplegen.

In Nederland zijn de gemiddelde kosten voor elektrisch laden 22 tot 35 eurocent per kWh. Laten we als voorbeeld een elektrische auto nemen met een lege accu en ongeveer 12 kWh accuvermogen. In de meeste gevallen zal deze auto zo’n 60 tot 80 km op één laadbeurt kunnen rijden. Het opladen kost dan 12 x 0,22 = € 2,64. Dit betekent dat het stroomverbruik slechts 3 tot 4 eurocent per kilometer bedraagt.

Ja. Het gemiddelde jaarlijkse stroomverbruik per huishouden bedraagt in Nederland 3500 kW. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 3000 kW per jaar, op basis van een jaarlijks afgelegde afstand van 15.000 km. Toch valt er nog altijd stroom te besparen. Als u een laadpaal tot uw beschikking heeft, kunt u ervoor kiezen uw auto 's nachts op te laden, zodat u profiteert van een lager tarief. Door de toenemende beschikbaarheid van zonnepanelen kunt u bovendien uw eigen elektriciteit opwekken. Zo wordt het opladen van uw elektrische auto op de langere termijn gegarandeerd voordeliger.

Ja en nee. Net zoals reguliere stopcontacten per land kunnen verschillen, kan dat ook het geval zijn met de contactdozen en aansluitingen van laadpalen. Ook het land van oorsprong van uw elektrische auto kan een rol spelen. Om het ons gemakkelijk te maken, hebben de autofabrikanten het aantal kabels tot 2 typen beperkt. Aan de kant van de auto is de Type 1 contactdoos gebruikelijk voor Japanse en Amerikaanse voertuigen en de Type 2 contactdoos voor Europese voertuigen. Let op: Tesla's in de VS hebben een speciaal type contactdoos, terwijl Europese Tesla's wel voorzien zijn van een Type 2 contactdoos.
Aan de kant van het laadstation zijn alle laadpalen in Europa en de VS voorzien zijn van een Type 2 contactdoos. Een uitzondering hierop vormen de laadpalen met vaste kabels; bij dergelijke laders zou u zelf moeten controleren of de kabel van het laadstation op uw auto past.

Zeer weinig. Ondanks zijn geavanceerde technologie is een elektrische auto gemakkelijk te onderhouden. Hetzelfde geldt voor de laadpalen. Als de laadpaal verantwoord is geïnstalleerd en modulair is opgebouwd (zoals onze laadpalen), is elk onderdeel gemakkelijk te vervangen. EV-Box laadpalen hebben een online verbinding, waardoor we eventuele problemen direct op afstand op kunnen lossen. Dat is wel zo handig, u kunt  dan weer snel op weg.

Dat is zo gepiept. Bij EV-Box krijgt u standaard een laadpas bij aankoop van een laadpaal, of u neemt een laadpasabonnement. Elke laadsessie die u met uw laadpas start en beëindigt, wordt in ons BackOffice beheersysteem geregistreerd. Met een account op BackOffice kunt u de verrekening van deze laadkosten automatiseren. Zo sturen wij maandelijks de factuur door naar uw werkgever en hoeft u enkel de vergoeding te ontvangen. Voor de werkgever kunnen wij tevens de verrekening verzorgen. Lees hier meer over automatische verrekening van laadkosten.

Informatie is mogelijk gemaakt door EV-Box
Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten