DE TOEKOMST VOOR VVE’S

VVE

Veiligopladen heeft specialisten in huis die een VvE kan begeleiden in het volledige proces. Wij geven antwoorden op veelgestelde vragen vanuit bewoners en helpen zo met het creëren van draagvlak onder de leden.

Woon je in een appartement, dan krijg je te maken met de Vereniging van Eigenaars en zul je gezamenlijk tot een laadoplossing moeten komen. Daarbij heb je toestemming nodig van de mede-eigenaren, zal er een plan van aanpak moeten worden gemaakt, moet er gekeken worden naar de kostenverdeling en zal er een gebruikersovereenkomst moeten worden opgesteld.

VEBE VEILIGOPLADEN

SAMEN KIEZEN VOOR VEILIGE EN BETROUWBARE LAADOPLOSSINGEN

Veiligopladen heeft ook als het gaat om laadpunten bij VvE’s inmiddels een ruime ervaring. We maken graag samen een plan van aanpak en inventariseren de technische mogelijkheden.

Vaak moet je gebruik maken van de centrale stroomvoorziening. Omdat laadpunten veel stroom vragen zal er vaak door de netbeheerder verzwaard moeten worden. Omdat het aantal elektrische auto’s in een VvE geleidelijk zal toenemen zul je daar nu al rekening mee moeten houden. Echter, door slimme oplossingen zoals loadbalancing kun je gefaseerd toewerken naar meerdere punten. Bijvoorbeeld door nu gezamenlijk te investeren in de basis-infrastructuur zodat daarna iedere bewoner een laadpunt kan plaatsen op het moment dat hij deze echt nodig heeft.

VOORDELEN VAN EEN EIGEN LAADPAAL OP UW TEREIN

AANTREKKELIJKER WONEN

Fijn als het nu al goed geregeld is als het gaat om laadoplossingen binnen de VvE. Ook bij verkoop van het appartement heeft een laadpunt of de juiste voorbereiding daarvan een toegevoegde waarde en past bij een duurzame toekomst.

GRIP OP KOSTEN

Omdat je in de meeste gevallen gebruik maakt van de gezamenlijke stroomvoorziening kun je met de juiste laadoplossing eenvoudig de kosten verrekenen. Iedere elektrische rijder heeft een laadpas. Met die laadpas “tankt” hij de gezamenlijke stroom. Via een slim systeem krijgt de berijder maandelijks een factuur voor de gebruikte stroom en ontvangt de VvE gemaakte kosten tegen het afgesproken tarief.

SUBSIDIES

Het kabinet wil graag dat in 2030 alle auto’s fossielvrij zijn. En daar heeft het geld voor over. Ook als VVE kun je gebruik maken van subsidie. Via de SEEH (Subsidieregeling Energiebesparing Eigen Huis) kun je ook subsidie krijgen voor het laadoplossingen project. Dat is weer mooi meegenomen.

FAQ VOOR LAADPALEN BIJ VvE’s

Je kunt bij ons
terecht met al
jouw vragen

We kunnen ons voorstellen dat je nog een hoop vragen hebt, daarvoor kun je altijd met ons contact opnemen. Maar laten we je alvast op weg helpen met de meest gestelde vragen voor VvE:

test

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Hoe gaat de installatie in zijn werk?

Bij de installatie van een laadpunt binnen een VvE werken we eigenlijk altijd vanuit de centrale meterkast. Hier komt de meeste beschikbare stroom binnen. Vanuit de meterkast leggen we de bekabeling aan naar de locatie van het laadpunten. Dat kan via een ringleiding of met separate onderverdeelkasten. Iedere situatie is anders en vraagt om een goed advies. Neem contact met ons op voor een persoonlijk advies of kijk op de pagina projecten naar de VvE’s die je voorgingen.

Notificatieregeling VvE’s 2023, wat is dat precies?

De notificatieregeling is een wet die de belemmeringen wegneemt bij de plaatsing van oplaadpunten bij Verenigingen van Eigenaars. Als een appartementseigenaar een oplaadpunt op een individueel parkeervak of op een gemeenschappelijke parkeergelegenheid wil plaatsen, moet het VvE-bestuur hiervan in kennis worden gesteld; de notificatie. De notificatie vervangt de benodigde toestemming van de VvE voor het plaatsen van een oplaadpunt, als het oplaadpunt volgens de voorwaarden uit de notificatieregeling is geplaatst.

Hoe kunnen wij de stroom verrekenen met de VVE?

Om de stroomkosten voor het opladen door te belasten aan de eigenaar van het laadpunt adviseren wij een backoffice abonnement. Met een backoffice abonnement krijg je online inzicht in de laadtransacties en zal de verbruikte stroom via de laadpas verrekend worden met de Vereniging van Eigenaars. Maandelijks worden de kosten aan de Vereniging uitgekeerd. Ook kun je instellen of je het laadpunt alleen voor eigen passen wilt gebruiken of dat ook andere gebruikers toegang hebben tot het laadpunt. De kosten voor beheer en verrekening worden gedragen door de eigenaar van de laadpaal.

test

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Kan iedereen een eigen laadpunt uitkiezen?

Nee, dat gaat niet. Het is verstandig om als VvE tot een gezamenlijk plan te komen ten aanzien van de laadinfrastructuur. Door voor één merk te kiezen kunnen alle laadpunten onderling met elkaar communiceren. Hierdoor kan je de beschikbare stroom evenredig tussen de eigenaren verdelen. Zijn er veel auto’s aan het laden, dan gaat de laadsnelheid omlaag. Is er een auto vol of gaat deze weg, dan gaat de laadsnelheid voor de andere laadpunten weer omhoog. Wel zo handig bij een beperkte netaansluiting.

Wat als bewoners nog niet willen beslissen?

Het beslissingstraject blijft lastig bij een Vereniging van Eigenaren. Sommige bewoners willen meteen instappen omdat ze al elektrisch rijden of op korte termijn verwachten dat te gaan doen. Andere zeggen misschien “het zal mijn tijd wel duren” Ook voor die bewoners hebben we een passende oplossing. Door nu een minimale investering te doen kun je in de toekomst goedkoop en eenvoudig aanhaken. Vraag naar onze “dat laadpunt komt later” oplossing.

Wat is loadbalancing?

Een veel gebruikte term, maar wat is loadbalancing eigenlijk? Een loadbalancing systeem is een slimme oplossing die ervoor zorgt dat je nooit met meer stroom gaat opladen dan er beschikbaar is. Gebruikt de woning tijdelijk veel stroom? Geen probleem, het loadbalancing systeem zorgt ervoor dat het opladen dan even wat langzamer gaat. Hierdoor wordt de maximale beschikbaarheid nooit door het opladen overschreden. Wel zo veilig.

De perfecte laadoplossing voor jouw situatie?

Op basis van een aantal vragen kunnen wij jou gericht adviseren. Klik op advies inwinnen en ontdek vrijblijvend welke laadoplossing bij jouw situatie past.